Tak powstaje most zwodzony w Przegalinie
trojmiasto.pl, Maciej Naskręt, 08.09.2011
Budowa mostu zwodzonego w Przegalinie wre, aż miło popatrzeć. Niebawem minie pół roku od daty rozpoczęcia budowy. Sprawdziliśmy, co dokładnie udało się dokonać wykonawcy.
W połowie kwietnia tego roku rozpoczęła się budowa mostu zwodzonego w Przegalinie nad kanałem łączącym Wisłę z jej dawnym korytem – Martwą Wisłą. Inwestorem jest gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Niemal pół roku od wbicia pierwszej łopaty postanowiliśmy sprawdzić dokonania wykonawcy – firmy Mostostal Warszawa. Udaliśmy się na plac budowy.
Przypomnijmy: inwestycja w Przegalinie, która ma być gotowa 15 maja 2012 r., przewiduje wykonanie nad południową śluzą – pochodzącą z lat 70-tych – mostu zwodzonego i rozebranie istniejącego obiektu. Ponadto projekt zakłada przebudowę nieczynnej śluzy północnej. Ma ona zmienić się w punkt widokowy. By jednak można było podziwiać stamtąd w pełni krajobraz, drogowcy muszą zdemontować stary most.
Czym zajmuje się teraz wykonawca? Zaawansowane prace toczą się przy budowie układu drogowego, który zapewni dojazd do nowego mostu zwodzonego. Połączy on brzegi nad południową śluzą. Teraz nowy przebieg drogi wytyczają krawężniki i wiedzie ona po nasypie, który został uformowany w 1994 r. w celu zabezpieczenia nieczynnej od lat 70-tych północnej śluzy. W sumie, wokół budowy mostu zwodzonego ma pojawić się ok. 900 metrów nowej, płaskiej jak stół jezdni.
Budowa nowej drogi umożliwi też zamknięcie dla ruchu wspomnianego mostu, który zlokalizowany jest nad nieczynną śluzą – północną. Wykonawca będzie mógł wtedy przystąpić do zaplanowanej w projekcie rozbiórki mostu i wybudowania punktu widokowego. Ten etap prac ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Trwa też formowanie nasypów. Najbardziej spektakularne prace wykonuje ogromna palownica, która osadza w gruncie żelbetowe pale. Na nich pojawi się niebawem przyczółek.
Teraz konkrety. Kiedy dokładnie zobaczymy uniesione w górę przęsło zwodzonego mostu? – Montaż przęsła, którego elementy dotrą na plac budowy ciężarówkami, rozpocznie się zimą. Rozruch przęsła, jego podniesienie ma nastąpić w marcu lub w kwietniu - wyjaśnia Rafał Lewandowski z firmy Mostostal Warszawa.
Nowa przeprawa mostowa z unoszącym się pod kątem 70 stopni przęsłem pojawi się kilka metrów na zachód od istniejącego obiektu.
Wykonawca uspokaja, że prace toczą się zgodnie z harmonogramem. Firma prowadząca przebudowę uwzględniła w swoim planie robót nadchodzące – ewentualnie – mroźne dni zimy.
Przebudowa śluz w Przegalinie pochłonie 14 mln zł i finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt to część Programu Unii Europejskiej „Innowacyjna Gospodarka”, z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej” wynosi ok. 82 mln zł.