Archiwum

ZDiZ szuka chętnych do naprawy mostu w Sobieszewie

Przeprawa przez Most Sobieszewski to dla kierowców katorga. Powinna się ona jednak skończyć pod koniec tego roku. (fot. Mateusz Ochocki/KFP)

trojmiasto.pl, Maciej Naskręt, 28.04.2012

Jest szansa, że mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej i turyści będą bez przeszkód podróżować po wyremontowanym moście przez Martwą Wisłę. ZDiZ w Gdańsku ogłosił przetarg na naprawę pontonów pod mostem w Sobieszewie. W czerwcu ruszy zamówienie na przebudowę przęsła dla tego obiektu.

Gdański ZDiZ ogłosił przetarg na wymianę 13 pontonów podpierających przęsło mostu w Sobieszewie, umożliwiającego pokonanie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z dokumentacją przetargową mają one być wymienione między majem tego roku, a wrześniem 2013 r. Wtedy mieszkańcy powinni odetchnąć.

 

- Będzie to standardowa procedura. W wybrane dni nocą przeprawa będzie zamykana. W tym czasie będzie odbywać się wymiana pontonu. Ruch dla pojazdów będzie wznawiany rano – wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.

 

Jak dokładnie będą wyglądały prace przy wymianie każdego pontonu? W pierwszej kolejności robotnicy przystępują do poluzowania stalowej liny, która łączy ponton z czterema umocowanymi w gruncie 300-kilogramowymi kotwicami, zapewniającymi stabilność przeprawie przez Martwą Wisłę. Potem zalewają wodą ponton, który będzie wymieniany. Obciążony pływak łatwo wydobyć spod przęsła mostu.

 

W tym czasie holownik przyciąga do Sobieszewa nowy ponton. Robotnicy zaczynają go zatapiać: najpierw wpompowują do niego tyle wody, by konstrukcja mogła wpłynąć pod przęsło mostu, a następnie – gdy trafi już na swoje miejsce – wypompują z niego wodę, zwiększając jego wyporność. Stalowa lina wpasuje pływak w odpowiednie miejsce.

 

To zadanie trwa zazwyczaj 8-10 godzin i ruch kołowy na moście musi być wstrzymany.

 

Władze ZDiZ zapowiadały też, że zostanie wyremontowane przęsło mostu – m.in. stara deskowana nawierzchnia wymieniona zostanie na stalową. Będzie ona wyglądać identycznie do używanej teraz nawierzchni na przeprawie przez Kanał Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej.

 

- Aktualnie trwa przygotowywanie projektu remontu przęsła. W czerwcu planujemy ogłosić przetarg. W związku z tymi pracami mieszkańcy powinni spodziewać się utrudnień do końca tego roku – wyjaśnia rzecznik prasowy ZDiZ.

 

Dzięki naprawie pontonów i wymianie przęsła wydłuży się znacznie żywotność przeprawy w Sobieszewie i wzrośnie nośność obiektu z 10 do 30 ton. To ma wystarczyć do czasu budowy mostu zwodzonego na północny-zachód od dotychczasowej przeprawy. Inwestycja jest planowana na lata 2014-2020, o czym pisaliśmy w naszym artykule sprzed roku.

 

Niestety osoby prowadzące działalność związaną z turystyką na Wyspie Sobieszewskiej nie są do końca zadowolone ze zbliżających się remontów mostu. Powód? Naprawa będzie toczyć się w okresie lata, co będzie utrudniać dostanie się turystom do licznych domów wczasowych, hoteli i pensjonatów.

Harmonogram wymiany poszczególnych pontonów. 

PM-85 brzegowy – 31 maja 2012 r.
MP-43 pośredni – 11 czerwca 2012 r.
MP-32 pośredni – 21 czerwca 2012 r.
MP-34 pośredni – 31 lipca 2012 r.
MP-42 pośredni – 31 sierpnia 2012r.
PM-33 pośredni – 31 sierpnia 2012r.
PM-39 pośredni – 25 sierpnia 2012r.
PM-84 brzegowy – 31 sierpnia 2012r.
PM-38 pośredni – 30 listopada 2012r.
PM-30 brzegowy – 13 grudnia 2012r.
MP-35 pośredni – 20 lipca 2013r.
MP-36 pośredni – 30 sierpnia 2013r.
MP-44 pośredni – 01 sierpnia 2013r

Układ pontonów w moście przez Martwą Wisłę. mat. ZDiZ

Wydrukuj, zapisz, podziel się z innymi:

Comments are closed.