ZDiZ szuka chętnych do naprawy mostu w Sobieszewie
trojmiasto.pl, Maciej Naskręt, 28.04.2012
Jest szansa, że mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej i turyści będą bez przeszkód podróżować po wyremontowanym moście przez Martwą Wisłę. ZDiZ w Gdańsku ogłosił przetarg na naprawę pontonów pod mostem w Sobieszewie. W czerwcu ruszy zamówienie na przebudowę przęsła dla tego obiektu.
Gdański ZDiZ ogłosił przetarg na wymianę 13 pontonów podpierających przęsło mostu w Sobieszewie, umożliwiającego pokonanie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z dokumentacją przetargową mają one być wymienione między majem tego roku, a wrześniem 2013 r. Wtedy mieszkańcy powinni odetchnąć.
- Będzie to standardowa procedura. W wybrane dni nocą przeprawa będzie zamykana. W tym czasie będzie odbywać się wymiana pontonu. Ruch dla pojazdów będzie wznawiany rano – wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ.
Jak dokładnie będą wyglądały prace przy wymianie każdego pontonu? W pierwszej kolejności robotnicy przystępują do poluzowania stalowej liny, która łączy ponton z czterema umocowanymi w gruncie 300-kilogramowymi kotwicami, zapewniającymi stabilność przeprawie przez Martwą Wisłę. Potem zalewają wodą ponton, który będzie wymieniany. Obciążony pływak łatwo wydobyć spod przęsła mostu.
W tym czasie holownik przyciąga do Sobieszewa nowy ponton. Robotnicy zaczynają go zatapiać: najpierw wpompowują do niego tyle wody, by konstrukcja mogła wpłynąć pod przęsło mostu, a następnie – gdy trafi już na swoje miejsce – wypompują z niego wodę, zwiększając jego wyporność. Stalowa lina wpasuje pływak w odpowiednie miejsce.
To zadanie trwa zazwyczaj 8-10 godzin i ruch kołowy na moście musi być wstrzymany.
Władze ZDiZ zapowiadały też, że zostanie wyremontowane przęsło mostu – m.in. stara deskowana nawierzchnia wymieniona zostanie na stalową. Będzie ona wyglądać identycznie do używanej teraz nawierzchni na przeprawie przez Kanał Raduni w ciągu ul. Starogardzkiej.
- Aktualnie trwa przygotowywanie projektu remontu przęsła. W czerwcu planujemy ogłosić przetarg. W związku z tymi pracami mieszkańcy powinni spodziewać się utrudnień do końca tego roku – wyjaśnia rzecznik prasowy ZDiZ.
Dzięki naprawie pontonów i wymianie przęsła wydłuży się znacznie żywotność przeprawy w Sobieszewie i wzrośnie nośność obiektu z 10 do 30 ton. To ma wystarczyć do czasu budowy mostu zwodzonego na północny-zachód od dotychczasowej przeprawy. Inwestycja jest planowana na lata 2014-2020, o czym pisaliśmy w naszym artykule sprzed roku.
Niestety osoby prowadzące działalność związaną z turystyką na Wyspie Sobieszewskiej nie są do końca zadowolone ze zbliżających się remontów mostu. Powód? Naprawa będzie toczyć się w okresie lata, co będzie utrudniać dostanie się turystom do licznych domów wczasowych, hoteli i pensjonatów.
Harmonogram wymiany poszczególnych pontonów.
PM-85 brzegowy – 31 maja 2012 r. |