Archiwum

Po co stać w korkach? Statkiem do Sobieszewa

 

Fot. Dominik Werner / Agencja Gazeta. Przebudowa nabrzeża przy Żabim Kruku. Powstanie tu również przystanek tramwaju wodnego.

Gazeta Wyborcza Trójmiasto, Katarzyna Szychta, 29.08.2011

Dziesięć przystanków tramwajów wodnych i dwie regularne linie, dwie nowe przystanie jachtowe, przystań kajakowa oraz zmodernizowane nabrzeża. W to inwestuje Gdańsk. Efekty zobaczymy już w przyszłym roku

Położenie Gdańska nad Motławą, Martwą Wisłą i Wisłą Śmiałą to wielki atut, który – jak dotąd – nie był w pełni wykorzystywany. By to zmienić, w mieście powstaje dziesięć przystanków tramwaju wodnego oraz trzy przystanie – dwie jachtowe i jedna kajakowa.

Czekało na to wielu żeglarzy. – Od kilku lat marina przy ul. Szafarnia pęka w szwach. W sezonie pojawia się u nas średnio 1,5 tys. jednostek, wykorzystana jest maksymalna liczba miejsc. A zanosi się na to, że w przyszłym roku będzie jeszcze ciaśniej. Spodziewamy się, że część kibiców na mecze Euro2012 przypłynie prywatnymi jednostkami – mówi Rafał Grad, kierownik mariny. – Jak widać, budowa przystani jachtowych w Gdańsku, to konieczność.

W porównaniu do mariny znajdującej się przy ul. Szafarnia – nowe przystanie jachtowe będą mniejsze – pomieszczą od 15 do 20 łódek, ale spełniać będą europejskie standardy. Przy obu będą działać bosmanaty z gastronomią oraz z miejscami noclegowymi. Obie zostaną wyposażone w monitoring. Co więcej, przy marinie przy ul. Tamka powstanie plac, na którym możliwe będzie „zimowanie” jednostek. Druga przystań jest budowana przy Siennej Grobli II.

Zmienia się również Żabi Kruk – tu powstaje nowoczesna przystań kajakowa. – Jesteśmy przekonani, że ta infrastruktura zdecydowanie poprawi warunki do uprawiania sportów wodnych – dodaje Grad.

W ramach przedsięwzięć wpisanych do tzw. Programu Ożywiania Dróg Wodnych dostaniemy także dwie linie wodnych tramwajów – kursujących z centrum na Westerplatte i na Wyspę Sobieszewską. W sumie utworzonych zostanie dziesięć przystanków.

Tramwaj wodny to oferta skierowana nie tylko do turystów, którzy chcą zobaczyć Gdańsk „od drugiej strony”. – Mamy nadzieję, że tramwaj kursujący na Wyspę Sobieszewską stanie się alternatywą dla jej mieszkańców i zamiast stać w korkach ulicznych będą do śródmieścia dopływać – mówi Magdalena Kuczyńska z Biura Informacji Prasowej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Szczegóły dotyczące rozkładu, cen i statków kursujących na tych liniach poznamy jesienią.

Czy rozwój dróg wodnych nie stanowi zagrożenia dla środowiska? – Nie, pod warunkiem, że jednostki pływające po naszych rzekach nie będą przestarzałe. Te, które lata świetności mają za sobą, mogą przyczyniać się do zanieczyszczania wody, np. poprzez nieszczelne instalacje- mówi Aneta Magnuszewska, specjalista ds. poważnych awarii Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. – Ale znaczenie ma też podejście ludzi. Jeśli żeglarze będą dbali o czystość, np. usuwając odpadki we wskazanych miejscach, to ożywianie dróg wodnych przyniesie same korzyści.

Przystanki tramwaju wodnego:

•  Westerplatte,

•  Nabrzeże Barkowe (przy Twierdzy Wisłoujście),

•  Wiosny Ludów,

•  Targ Rybny,

•  Zielony Most,

•  Żabi Kruk,

•  Sienna Grobla II,

•  Tamka,

•  Stogi (Gdańsk Górki Zachodnie),

•  Narodowe Centrum Żeglarstwa.

Wydrukuj, zapisz, podziel się z innymi:

Comments are closed.